Har du styr på blodtrykket

Skrevet tirsdag d. 18. september 2018

Har du styr på dit blodtryk?

Mange mennesker tænker ikke på blodtryk og hjerteproblemer i hverdagen.

Så længe vi ikke har ondt nogle steder, tror vi, vi er super friske. Måske er vi trætte ind imellem og nogle gange har vi svært ved at klare trapperne uden at blive forpustet, men tænker ikke over, at detkan  have noget med blodtrykket at gøre. Vi har en travl hverdag og finder hurtigt en undskyldning – lige indtil, det går galt.

Når vi i Hjerteforeningen måler blodtryk forskellige steder, er der en del, som går udenom os.

Finder en undskyldning for ikke at få tjekket sit blodtryk. Men heldigvis er der også mange som lige kommer forbi vores bord og bliver tjekket.  Er det lidt for højt, anbefaler vi, de skal besøge egen læge for det videre forløb. I år har vi målt 395 tryk. Mange har selv anskaffet et blodtryksapparat og holder øje med det derhjemme i rolige og trygge omgivelser. Det er også rigtig fint.

Torsdag den 11. Oktober kl. 19:00 på biblioteket i Holbæk viser Hjerteforeningen DR’s sundhedsprogram – om en person, som fik et blodtryksapparat i fødselsdagsgave – men synes ikke, han havde brug for det.

Men det viste sig, at det havde han. Udover hovedpersonen, deltog også 3 andre personer med forhøjt blodtryk i udsendelsen. Vi har været så heldige, at Steen Rønholt, som bor her i Holbæk og som har deltaget i programmet, kommer og fortæller om hvordan det var at deltage og om hvordan det er atle ve med for højt blodtryk. Han er også Primus motor i Hjerterytterne i Nordvestsjælland – som han også vil fortælle om.

Alle kan leve et almindeligt liv med for højt blodtryk – bare det bliver behandlet.

Alle er velkomne den 11. Oktober – kl.: 1900- det er gratis – men send jeres deltagelse til :

dahlmanninge@gmail.com – eller tlf: 40434375